Eko av natt som e-bok

Standard
Eko av natt som e-bok

Pappersboken ”Eko av natt” är en av vinsterna i Jultävlingen.

Imorgon börjar det…

Eko av natt kom till så här:

Det var en barndomsbild som spökade i min hjärna. En tavla som hade hängt på väggen i vardagsrummet och som femåring hade jag tyckt att den var ganska märklig. Men drogs till den och ett leende lekte på mina läppar varje gång.
Det stod, ”Ka do ikke se den er gal” , tror jag, och allt var galet i den. I tavlan fanns inte ett rätt utan bara fel.
Och jag minns hur märklig jag tyckte att den var. Men idag är det en värme som sprider sig gott när jag tänker på den.
Jag måste ha, redan där och då, gillat det annorlunda och det som var snett och galet, för jag får en himla massa JAG känsla av den.
Den är som ”Eko av natt”, det som jag vill förmedla i den.
Vad passar bättre än den, tänkte jag och blev svettig. Hjärtat bankade fortare när jag hittade ett foto av ett kök som passade och vred till det som jag ville ha det. Så som känslan hade varit i tavlan, då när jag var fem år och det kittlade i mig av spänning.
Och mitt i det galna köket satte jag fyra grafikbilder med kvinnoansikten i en ram.
Perfekt, en känsla av vanmakt och panik, ett kaos i huvudpersonens inre.
Det är vad det handlade om i romanen ”Eko av natt”, det är ju exakt det jag vill säga. Tydligare än så kan du ju inte vara, tänkte jag och vi började vrida och dra.

Röster från tidningar:

Tidningen kulturen
Det dramatiska känsloläget läggs fram redan i det inledande kapitlet: ” Hon springer ut i nattlinnet. Hennes andning är häftig. Den stannar i bröstet. Något har brustit inom henne. Något skär som knivar i hennes kropp. Håret är fuktigt av rädslan. Det sitter som klister runt hennes ovala ansikte. Det tränger in i munnen. Men hon känner inget.
Det lägger sig över ena ögat. Men hon vet inte. Hon ser inte. Det lilla av ögonen man ser är fyllt av skräck.”
Här finns en stark ambition att visa känslor med poetisk glöd vilket nog kan tilltala läsare med liknande upplevelser och ge en del inspiration att fortsätta läsning av romaner och lyrik i denna genre, där det finns en hel del att hämta.

Lars Jonsson
Kulturmagasinet Kulturbloggen
Som en kall bomb. Man vet bara att vilken sekund som helst kan den hettas upp. Ingenting är borta. Inga rädslor. De ligger i den djupaste grottan och kvävs. Ingen luft. Det ligger där och flämtar.”

Ibland lyckas man komma över nyskapande litteratur. En bok, som inte riktigt passar in i något fack, hur mycket man än vrider och vänder på den. Stina Nilssons Eko av natt, är just en sådan bok. Nilssons språk passar inte in i någon tydlig genre, trots att ämnet är omskrivet många gånger förr. Poetisk spänning, är det närmsta jag kan komma en rättvis beskrivning.
Jenny Bång

Vi ”syns” i morgon.

Lycka till!

Stina

About stina bassell

Födelsedag: 13 juni 1963 Födelseort: Västervik Hemort: Norrköping Bakgrund: Journalistlinjen, Bona fhs Bildande & Skrivande, Marieborg fhs Kreativt skrivande (distanskurs) Fortsättningskurs kreativt skrivande Radioproduktion projektår 1 år (radioteater) Fortsättning radioteater 1 år (distanskurs) Manus för film (distanskurs) Familj: sambon Holger, dottern Fedra och katten Majsan Bor i ett rött hus med vita knutar som andas 1918. Ögonfärg: grön Skonummer: 39 Hårfärg: mörkblond, brun, kastanjebrun Favoritfärg: orange Favoritmat: blåbärscheesecake Favoritmusik: jazz, visor, afrikanskt, blues mm Favoritsysselsättning: skriva, sjunga, fika, njuta, plantera, möblera om Favoritplatser: Grekland, Frankrike, Zimbabwe, Sanden, Öland, Gotland, i Norrköping: Röda stan, Djurön, Färgargården Favoriförfattare: PD James, Robyn Young, Catharina Ingelman-Sundberg (hennes historiska romaner), Ildefonso Falcones, Camilla Läckberg mfl Ser gärna: film (från 1800-tal och bra deckare) Njuter av: tystnad, kärlek, familjen och vänner, att skriva (tänka och spekulera), musik Hatar: rasism, orättvisa Jag har medverkat i ”Over Yonder” (en diktsamling), skrivit tre diktböcker: ”Eldens aska", "Vattnets ådra" och ”Luftens sötma", två sagoböcker: ”Sagan om smått och gott” och ”Sagan om häxan Märta - och om trollen och spöket”. Och romanerna ”Andetag” och ”Eko av natt”. ”Idag sitter jag i mitt röda hus i röda stan och skriver röda tankar, ibland blir de blå. Jag skriver för att jag älskar det. Dikter för att de beskriver en känsla, sagovärlden tilltalar mig med sin lite galenhet och klokhet… samtidigt. Och i romanens värld går jag in i Elsa eller Tanja, och smyger in lite av min verklighet, min erfarenhet. Men en stor dos är fantasi. Hur fantastiskt, spännande är det inte att befinna sig i andra världar och låta tangenterna glöda? Och hur viktigt är det inte att belysa vissa ämnen? Det riktigt brinner i mig av längtan och lust över att få ur mig det.” Stina Matilda Aldsjö Smile magazin: ”Hon är en kattokig mamma som lever och bor i Norrköping, Röda stan, med sin sambo och dotter. Hon älskar att skriva och det har funnits där sedan tonåren. Stina är inte som alla andra, hon har tagit sig upp igen efter två hjärnblödningar.”

Kommentera

