Pjäs i dagen om den mörka natten som råder på vår jord

Standard
Pjäs  i dagen om den mörka natten som råder på vår jord

Narkissos och Echo fortsättning från igår, 17 december
In på scen från höger kommer en annan gudinna, Hera, vänd mot publiken säger hon:

Hera
Jag Hera kan ej förstå när jag ser denna vackra unge man, att han kan ha åstadkommit någonting ont? Det smärtar att se detta skådespel.
Det han har gjort var säkert inget grymt, för han är ju en man.
Och som man finns alltid rätten på hans sida.

Afrodite vänder sig mot Hera:

Afrodite
Du talar som om du ingenting visste, ändå vet du, vet alltför väl hur denna man trasade sönder nymf efter nymf. Och till sist nymfen Echo.
Där min kära Hera, kommer du in i spelet. Säg mig i ärlighets namn vad Echo åsamkat dig för illa, så att du lät henne lida så.
Tala nu ut Hera. Jag lyssnar. Även om mitt öra blöder, å ditt borde också smärta när du lyssnar till Echos stämma.

Hera
Hon ljög för mig, ljög om min käre make Zeus. Att ljuga för mig, Hera, kräver sin hämnd. Så nu vet du, är du nöjd du som sprider kärlek till de som vill och de som inte vill. Du som ser till att folk lider helvetets kval.

Afrodite
Ha, lider…
Du vet väl att kärleken är det behovet som ska finnas hos alla. Den finns där på gott och ont.
Dock kan dess skepnad ha olika förklädnader.
Att din man till exempel, håller sig med nymfer är vida känt. Blott är dina ögon förbundna. Endast när det gäller din make .

Under tiden plaskar Narkissos efter sin spegelbild med sina händer och till slut med hela armarna. Skriker i djupaste smärta ”Du avvisar mig”, ”Jag kan inte leva utan dig”. Varpå Afrodite och Hera slutar bjäbba och stirrar på Narkissos när han tar fram sin dolk och stöter den i sitt bröst med ”Farväl du min älskade”.

Långt bort i fjärran hörs”min älskade”

På hans plats växer en narciss upp, sakta men säkert och Afrodite säger ”Så kan det gå för den som öser all kärlek på en enda människa, sig själv” och Hera utbrister ”Han var ju så vacker, kanske man kunde ha fått honom att se…
En kvinna som hans arma huvud kunde luta sig emot…
Då kanske”.

Stina

Trevlig läsning!

Bilden är e-boken Andetag

About stina bassell

Födelsedag: 13 juni 1963 Födelseort: Västervik Hemort: Norrköping Bakgrund: Journalistlinjen, Bona fhs Bildande & Skrivande, Marieborg fhs Kreativt skrivande (distanskurs) Fortsättningskurs kreativt skrivande Radioproduktion projektår 1 år (radioteater) Fortsättning radioteater 1 år (distanskurs) Manus för film (distanskurs) Familj: sambon Holger, dottern Fedra och katten Majsan Bor i ett rött hus med vita knutar som andas 1918. Ögonfärg: grön Skonummer: 39 Hårfärg: mörkblond, brun, kastanjebrun Favoritfärg: orange Favoritmat: blåbärscheesecake Favoritmusik: jazz, visor, afrikanskt, blues mm Favoritsysselsättning: skriva, sjunga, fika, njuta, plantera, möblera om Favoritplatser: Grekland, Frankrike, Zimbabwe, Sanden, Öland, Gotland, i Norrköping: Röda stan, Djurön, Färgargården Favoriförfattare: PD James, Robyn Young, Catharina Ingelman-Sundberg (hennes historiska romaner), Ildefonso Falcones, Camilla Läckberg mfl Ser gärna: film (från 1800-tal och bra deckare) Njuter av: tystnad, kärlek, familjen och vänner, att skriva (tänka och spekulera), musik Hatar: rasism, orättvisa Jag har medverkat i ”Over Yonder” (en diktsamling), skrivit tre diktböcker: ”Eldens aska", "Vattnets ådra" och ”Luftens sötma", två sagoböcker: ”Sagan om smått och gott” och ”Sagan om häxan Märta - och om trollen och spöket”. Och romanerna ”Andetag” och ”Eko av natt”. ”Idag sitter jag i mitt röda hus i röda stan och skriver röda tankar, ibland blir de blå. Jag skriver för att jag älskar det. Dikter för att de beskriver en känsla, sagovärlden tilltalar mig med sin lite galenhet och klokhet… samtidigt. Och i romanens värld går jag in i Elsa eller Tanja, och smyger in lite av min verklighet, min erfarenhet. Men en stor dos är fantasi. Hur fantastiskt, spännande är det inte att befinna sig i andra världar och låta tangenterna glöda? Och hur viktigt är det inte att belysa vissa ämnen? Det riktigt brinner i mig av längtan och lust över att få ur mig det.” Stina Matilda Aldsjö Smile magazin: ”Hon är en kattokig mamma som lever och bor i Norrköping, Röda stan, med sin sambo och dotter. Hon älskar att skriva och det har funnits där sedan tonåren. Stina är inte som alla andra, hon har tagit sig upp igen efter två hjärnblödningar.”

One response »

Kommentera

