Tiggare är människor

Standard
Tiggare är människor

Ett inlägg i Tiggeriförbud är ingen lösning!

”Nu har jag sett så många absurda kommentarer att jag måste skriva någonting om detta. Många som tycker att ett förbud vore bra verkar tro att vi som inte vill ha ett förbud, VILL ha tiggare på gatorna. Ingenting kunde ju vara felaktigare. Vi vill naturligtvis inte att någon ska behöva tigga! Men vi anser inte att det ska vara ett brott att behöva göra det om man inte ser någon annan möjlighet för att överleva och skapa en framtid.

Många skriver även: ”Ok, men vad är lösningen då?”, som att det skulle finnas ett enkelt svar på den frågan. Det finns inga enkla svar på så här svåra frågor! Att säga att ett förbud skulle lösa situationen är oerhört trångsynt och verklighetsfrämmande. Skulle ett förbud införas så skulle de som idag tigger tvingas till andra åtgärder för att överleva, vilket skulle leda många in till kriminalitet, eller att problemet bara flyttas till något annat land. Lösningen är stor och komplex, det krävs både stora insatser på EU-nivå med ökat tryck (”både morot och piska”) på hemländerna, t ex Rumänien och Bulgarien att ge samtliga medborgare samma förutsättningar. Samtidigt kan vi inte negligera de medmänniskor som ber oss om hjälp här och nu. Hjälp måste ske både på politisk och individuell nivå.
Det viktigaste av allt, tänker vi med hjärtat så vet vi att vi alla är människor på samma planet. Vi har alla ett gemensamt ansvar att ta hand om varandra.
God Jul och en stilla förhoppning om ett mänskligare 2015!”

Så bra skrivet så jag ville ha med det här också. Jag behöver inte säga mer bara att vi ska ta hand om varandra.

Kram Stina

Stinatavlor på antiset

Bilderna är från Antikvariatet i Norrköping och omslag till Vattnets ådra, Eldens aska, Luftens sötma och Andetag

About stina bassell

Födelsedag: 13 juni 1963 Födelseort: Västervik Hemort: Norrköping Bakgrund: Journalistlinjen, Bona fhs Bildande & Skrivande, Marieborg fhs Kreativt skrivande (distanskurs) Fortsättningskurs kreativt skrivande Radioproduktion projektår 1 år (radioteater) Fortsättning radioteater 1 år (distanskurs) Manus för film (distanskurs) Familj: sambon Holger, dottern Fedra och katten Majsan Bor i ett rött hus med vita knutar som andas 1918. Ögonfärg: grön Skonummer: 39 Hårfärg: mörkblond, brun, kastanjebrun Favoritfärg: orange Favoritmat: blåbärscheesecake Favoritmusik: jazz, visor, afrikanskt, blues mm Favoritsysselsättning: skriva, sjunga, fika, njuta, plantera, möblera om Favoritplatser: Grekland, Frankrike, Zimbabwe, Sanden, Öland, Gotland, i Norrköping: Röda stan, Djurön, Färgargården Favoriförfattare: PD James, Robyn Young, Catharina Ingelman-Sundberg (hennes historiska romaner), Ildefonso Falcones, Camilla Läckberg mfl Ser gärna: film (från 1800-tal och bra deckare) Njuter av: tystnad, kärlek, familjen och vänner, att skriva (tänka och spekulera), musik Hatar: rasism, orättvisa Jag har medverkat i ”Over Yonder” (en diktsamling), skrivit tre diktböcker: ”Eldens aska", "Vattnets ådra" och ”Luftens sötma", två sagoböcker: ”Sagan om smått och gott” och ”Sagan om häxan Märta - och om trollen och spöket”. Och romanerna ”Andetag” och ”Eko av natt”. ”Idag sitter jag i mitt röda hus i röda stan och skriver röda tankar, ibland blir de blå. Jag skriver för att jag älskar det. Dikter för att de beskriver en känsla, sagovärlden tilltalar mig med sin lite galenhet och klokhet… samtidigt. Och i romanens värld går jag in i Elsa eller Tanja, och smyger in lite av min verklighet, min erfarenhet. Men en stor dos är fantasi. Hur fantastiskt, spännande är det inte att befinna sig i andra världar och låta tangenterna glöda? Och hur viktigt är det inte att belysa vissa ämnen? Det riktigt brinner i mig av längtan och lust över att få ur mig det.” Stina Matilda Aldsjö Smile magazin: ”Hon är en kattokig mamma som lever och bor i Norrköping, Röda stan, med sin sambo och dotter. Hon älskar att skriva och det har funnits där sedan tonåren. Stina är inte som alla andra, hon har tagit sig upp igen efter två hjärnblödningar.”

Kommentera

