Min släkt Zachris Persson f.1630

Standard
Min släkt Zachris Persson f.1630

Dombok Kinda Häradsrätt den 6 juli 1663
Zachris Persson fordom Fenrikens Sa. Per Hahnsson son i Fiärsboo, framkom och ödmjukeligest anhölls blitwa handh. hafdh och beskyllas wijd dhet Kungl. breef och Priviligio, bn.te hans fader för gives Krigztjänst i sin tijdh af höga öfwer heeten sig förmält och Utmerchet. Zxx dhet Innehölld, och hans hustru och barn dhet och åtniuta skulle då frågades honom whem har emot giur, och hwar uthi hans angifaranda består, Han sade om intet Allenast befarde i längden någon skulle Förbn.de. Konkl. Breef. med tillbörligh respect och mynde Redten Handeredt och odisputeredt låter(s), och Zackarias medh Sine Intressenteter dhet werckligen dedt åtnjuta tillsades. (Göta Hovrätt – Advokatfiskalen Östergötlands län EVIIAAAF:21 (1663-1671) Bild 120 / sid 9 i AD)

Det är ju väldigt spännande med gamla dokument, om man förstod en aning mer, men samtidigt känner jag historiens andedräkt flåsa till i min nacke. (som för övrigt inte är helt kurant)

Zachris Persson, du min anfader vars far hette Per Hansson Bassell, han som slogs i trettioåriga kriget. Han som anklagade sin hustru för otrohet och som dömdes för hor tillsammans med den drängen hon var otrogen med.

Han som blev sjuk i syfilis och dog i det boendes i Fjärsbo. Zachris Persson var din son och han gifte sig med Regina Hansdotter, vars far också deltog i trettioåriga kriget, Hans Hansson.

Hans Hansson träffade sin kvinna Riska eller Miecha i Polen under kriget. Tog henne och barnet Regina med sig till Sverige och så småningom Fjärsbo.

Regina och Zachris träffades förmodligen i Fjärsbo. Men vem som bodde där då, det vet jag inte, och inte heller när de träffades. Till 1656 bodde Per Hansson Bassell där, men 1663 bodde familjen Zachris Persson och Regina Hansdotter med deras så småningom 11 barn i Fjärsbo.

Det går runt i mitt huvud på ett behagligt sätt. Det gör ingenting att jag inte vet exakt, nyfikenheten ökar för varje liten detalj som jag råkar på. Och jag vet att du var min anfader på mormor Olga Wass sida.( mormor Olga Wass som också växte upp i Fjärsbo utanför Åtvidaberg, en av många i min släkt som brukade dess jord och kanske badade i den lilla sjön)

Du Zachris dog 1693 och din hustru Regina fick leva i fjorton år till. Hon dog 1707 i Fjärsbo, ett av barnen blev min anfader.

Regina Hansdotter

”Regina Hansdotter
Född Anno 1634 i Tyskland Fader Ährboren och Manhafftig Hans fändrich under Östgöta Infanterit. Moder, Ährboren och Gudfruchtig Hustru Riska, Hvilka först bodde i Håshult, sedan flötte till Fiärsbo, när Per Hansson affstod med fänrik tiensten , så blev han i sin Swerfaders ställe. Kom då hon war 7 Åhr till Småland till herrgården Åhlhult det hon tjente i 7 åhr.

(dokumenten är från Dick Wåhlins blogg som säger: det är många som har dessa anor så är det få uppgifter som jag själv har forskat fram. Det finns många släktträd publicerade på internet med dessa anor, både på personliga hemsidor och även på tex GENI, Ancestry, mfl. Därför ska detta blogginlägg endast betraktas som en sammanställning av uppgifter från flera andra släktforskare som har dessa anor i sina släktträd”.)

mjolnaren_blad2-till bokmässan

I min nya roman (manus som letar förlag) finns Fjärsbo med, men inte som det verkligen var 1895 då det utspelar sig.

Ta väl hand om er och var nyfiken på varandra!

Kram Stina

About stina bassell

Födelsedag: 13 juni 1963 Födelseort: Västervik Hemort: Norrköping Bakgrund: Journalistlinjen, Bona fhs Bildande & Skrivande, Marieborg fhs Kreativt skrivande (distanskurs) Fortsättningskurs kreativt skrivande Radioproduktion projektår 1 år (radioteater) Fortsättning radioteater 1 år (distanskurs) Manus för film (distanskurs) Familj: sambon Holger, dottern Fedra och katten Majsan Bor i ett rött hus med vita knutar som andas 1918. Ögonfärg: grön Skonummer: 39 Hårfärg: mörkblond, brun, kastanjebrun Favoritfärg: orange Favoritmat: blåbärscheesecake Favoritmusik: jazz, visor, afrikanskt, blues mm Favoritsysselsättning: skriva, sjunga, fika, njuta, plantera, möblera om Favoritplatser: Grekland, Frankrike, Zimbabwe, Sanden, Öland, Gotland, i Norrköping: Röda stan, Djurön, Färgargården Favoriförfattare: PD James, Robyn Young, Catharina Ingelman-Sundberg (hennes historiska romaner), Ildefonso Falcones, Camilla Läckberg mfl Ser gärna: film (från 1800-tal och bra deckare) Njuter av: tystnad, kärlek, familjen och vänner, att skriva (tänka och spekulera), musik Hatar: rasism, orättvisa Jag har medverkat i ”Over Yonder” (en diktsamling), skrivit tre diktböcker: ”Eldens aska", "Vattnets ådra" och ”Luftens sötma", två sagoböcker: ”Sagan om smått och gott” och ”Sagan om häxan Märta - och om trollen och spöket”. Och romanerna ”Andetag” och ”Eko av natt”. ”Idag sitter jag i mitt röda hus i röda stan och skriver röda tankar, ibland blir de blå. Jag skriver för att jag älskar det. Dikter för att de beskriver en känsla, sagovärlden tilltalar mig med sin lite galenhet och klokhet… samtidigt. Och i romanens värld går jag in i Elsa eller Tanja, och smyger in lite av min verklighet, min erfarenhet. Men en stor dos är fantasi. Hur fantastiskt, spännande är det inte att befinna sig i andra världar och låta tangenterna glöda? Och hur viktigt är det inte att belysa vissa ämnen? Det riktigt brinner i mig av längtan och lust över att få ur mig det.” Stina Matilda Aldsjö Smile magazin: ”Hon är en kattokig mamma som lever och bor i Norrköping, Röda stan, med sin sambo och dotter. Hon älskar att skriva och det har funnits där sedan tonåren. Stina är inte som alla andra, hon har tagit sig upp igen efter två hjärnblödningar.”

Kommentera

