Dagens recension av en av mina böcker, och tidigare recensioner

Sagan om häxan Märta: och om trollen och spöket (den 24 januari)

Bokblomma Linneas bokblogg

saga2_web
Sagan om häxan Märta är en bilderbok som riktar sig till åldrarna 6-9 år. Jag fick en e-boksversion skickad till mig från författaren när den var nyutkommen för ett par år sedan. Jag har inga barn, så boken har blivit liggande, faktiskt, men nu har jag bläddrat igenom den! Det är en fin liten bok med söta illustrationer av Ulricha Kindler. Storyn är ganska klassisk: en häxa som är ond (åtminstone ibland) och ett par barn som kommit vilse. En sak jag reagerade på emellanåt är att det är en del avancerade ord med i berättelsen. Jag tyckte det var lite märkligt med ord i stil med ”rättrådig” i en bok för små barn. Sedan läste jag på baksidan att det är ett medvetet grepp, tänkt att inspirera till att diskutera vad orden betyder. Jag har lite svårt att recensera den här boken. Jag vet inte alls hur den tas emot av ett barn, liksom. Av samma författare har jag hur som helst läst ett par romaner, riktade till vuxna, och särskilt Andetag kan jag rekommendera. Jag har förstått att författaren, Stina Nilsson, har belönats med ett stipendium från Sveriges författarfond, så förhoppningsvis blir det fler böcker framöver. Några andra som skrivit om boken är Kultursidan och Mest Lenas godsaker. Du kan hitta den hos t.ex. Bokus eller Adlibris.

Ojämn berättelse om kärleken till ytan

Tidningen kulturen

andetag_web

Stina Nilsson Andetag Kompetens och rekreation

Elsa är en vacker och högdragen sekreterare. Hon har ett vackert hem där hon och maken bor ”försiktigt och varsamt”. Elsa älskar sitt hem. Det är det enda hon älskar, människorna i hennes omgivning går henne på nerverna. Vissa mer än andra. Hennes man Bo till exempel, blir henne alltmer förhatlig; hon fantiserar om att klösa honom i ansiktet så blodet sprutar. Symbolen för deras havererade äktenskap blir en julgardin som Elsa förnedrar sig för att be Bo att hänga upp, och som han inte vill hänga upp. Elsa rasar. Hon skulle trivas i sitt perfekta hem med obefläckade möbler, om det inte vore för den där julgardinen…..Åtminstone tror Elsa det, läsaren får en annan bild.   Parallellt medan Elsa vantrivs med livet får vi läsa om Pelle, en stillsam bokhandlare som är en helt annan sort. Pelles prioteringar är motsatta till Elsas, Pelle är mer intresserad av innehåll än yta och han läser filosofi på jobbet. Deras vägar korsas så småningom. Stina Nilsson har gett ut flera diktsamlingar; Eldens aska och Vattnets ådra. Det märks att hon poet, hennes språk är målande. Ibland blir det lite fel, men ofta blir det vackert. Texten vimlar av kreativa bilder. Eller vad sägs som den här skildringen av Elsas hem; ”Hemmet blottar sitt skal. Möblerna darrar i sina kläder”.   När Elsa blir upprörd ”bildas det en vak inom henne. ” En person som är glad ”ler med hela kroppen.” Nilsson är absolut en nyskapande ordkonstnär. Problemet med boken är att historien är väl förutsägbar och ibland slår som sagt metaforerna fel. Karaktärsskildringarna är ett annat problem.

Trots detta är språket så pass fascinerande att man förlåter boken dess brister. Läsaren väntar med hela kroppen på Nilssons nästa roman.

Eleni Schmidt

Stina Nilsson – Eko av natt

Books on my mind

eko_web
Stina Nilssons Eko av natt handlar om Tanja och hur hon försöker komma över misshandeln och förnedringen hon fick utstå av sin före detta man Jan. Berättelsen växlar mellan dåtid och nutid och det är tydligt angivet i början av varje kapitel om vilken tidsperiod det handlar om. Jag fastnar väldigt mycket för mamma Sara som försöker vara ett stöd för sin dotter och som ser hur dåligt hon mår. Jag kan knappt  föreställa mig hur uppgiven man är som förälder när ens barn mår dåligt.Porträttet av Tanja är också väldigt gripande. Hur hon hela tiden är rädd över att Jan ska dyka upp. Det tog ett tag innan jag började läsa men när jag väl började kunde jag helt enkelt inte sluta. En sida till, en sida till, var det som ekade genom mitt huvud. För det här är riktigt bra. Bra skrivet och berättat, sammanhängande och bearbetat. Läs absolut! Förlag: Bokförlaget K & R (Tusen tack Stina Nilsson för recex!) Finns att köpa: Adlibris, Bokus och CDON.