Saga och åter saga

Standard
Saga och åter saga

När jag gick en kurs i  att skriva ”Radioteater” på nätet 2002-2004 (jag var den enda i kursen som Björn Eriksson på Hola fhsk höll) då fick jag denna uppgift: Nämligen den att till ett fik, en plats, och lyssna noga på miljöljuden för att sen skriva ner dem. Och utifrån de orden eller korta meningarna skriva en berättelse. Här landade det på en liten saga. i andra fall blev det en radioteater, eller något annat jag ville skriva just då. I två år ”gick” jag denna distanskurs på halvfart som gav mig mig så mycket, bara den här uppgiften var kanon. Tack! saker!!!!! 032 Getingen av Stina Nilsson Bassell Det var en gång en geting som med glädje och exploderande livslusta ilade fram genom livet. Det gick i väldig fart. Han skrattade, slog kullerbyttor, och stack en och annan lite på skoj. Men aldrig aldrig med sin fulla kraft. Ty han var en snäll geting. ”Inte sticka i onödan”, sa alltid hans mamma. Han var intresserad av allt. Tittade, funderade och frågade. Han låg minsann aldrig på rygg. Men en dag, mitt i ett glädjetjut, tog det stopp. Han surrade febrilt, svetten rann och han tog i av alla krafter. Men stoppet var och förblev ett stopp. ”Hade han missat någon skylt”, tänkte han. ”Hade vinden stillat sig”, tänkte han. ”Var han alldeles uttröttad”, tänkte han också. Men då stirrade han in i ett par ögon och märkte alla trådar som omgav honom. Suckade och började kämpa för att komma till friheten igen. ”Jag ger aldrig upp”, tänkte han. Höstlöven föll omkring honom. Likt änglar seglade de ner för att vagga sig till ro på marken. ”Där ska jag vara och leka tafatt med löven”, tänkte han surt. ”Det är ju för böveln där jag hör hemma, inte här där man inte kan röra sig”, tänkte han ännu surare. Solen strålade in vackert mellan trådarna. ”Det ser ju riktigt vackert ut, jag undrar om spindeln vet om det här”, tänkte getingen och blev ännu mer frustrerad. Irritationen över att se allt vackert, se allt han ville delta i, allt som var fullt av liv, gjorde honom arg. Vansinnig helt enkelt. Styrkan växte, och växte, och växte. Men ingenstans kom han ty nätet var så starkt att inget kunde rubba det. Ilskan förvandlade sig sakta till sorg, en sorg som blott gav honom en stor sten av hopplöshet. ”Vad gör man när sorgen kryper in under skalet”, tänkte han. Till slut hade sorgen tagit över tankarna. Han såg inte barnen som skrattade, löven som dansade, fjärilen som sakta lättade ankar eller blommorna som drog sig mot solens strålar. I allt det där började getingens huvud att hänga allt mer. Hans ögon tårade sig, så mycket att han ej hörde stegen som närmande sig. Inte heller de viskande orden. Plötsligt kände han hur det gungade till. Tittade upp och in i ett par blågröna ögon. De log vackert, och de log snällt. Pratade liksom med honom. Plötsligt gungade det till igen. Flickans hand rörde sig försiktigt mot trådarna. Han kände frihet i halva kroppen, sen dunsade han ner på bordet. Vingarna rörde sig långsamt ,och dimmigt tittade han in i flickans ögon för att visa sin glädje. Flickan pratade varmt till honom, och snart var getingen uppe i luften och tänkte ”Denna flicka ska jag aldrig sticka”. ”Tack och farväl”, skrek han. Flickan hörde inte det, men hon förstod hur lycklig getingen blev, och log med hela sitt hjärta. smatt_o_gott_omslag_fram   SLÄPPFIKA”Boksläppfika” i min trädgård 2010 när vår första bok gavs ut ”Sagan om smått och gott” med Marika Lifs sköna illustrationer.

Se på Youtube

About stina bassell

Födelsedag: 13 juni 1963 Födelseort: Västervik Hemort: Norrköping Bakgrund: Journalistlinjen, Bona fhs Bildande & Skrivande, Marieborg fhs Kreativt skrivande (distanskurs) Fortsättningskurs kreativt skrivande Radioproduktion projektår 1 år (radioteater) Fortsättning radioteater 1 år (distanskurs) Manus för film (distanskurs) Familj: sambon Holger, dottern Fedra och katten Majsan Bor i ett rött hus med vita knutar som andas 1918. Ögonfärg: grön Skonummer: 39 Hårfärg: mörkblond, brun, kastanjebrun Favoritfärg: orange Favoritmat: blåbärscheesecake Favoritmusik: jazz, visor, afrikanskt, blues mm Favoritsysselsättning: skriva, sjunga, fika, njuta, plantera, möblera om Favoritplatser: Grekland, Frankrike, Zimbabwe, Sanden, Öland, Gotland, i Norrköping: Röda stan, Djurön, Färgargården Favoriförfattare: PD James, Robyn Young, Catharina Ingelman-Sundberg (hennes historiska romaner), Ildefonso Falcones, Camilla Läckberg mfl Ser gärna: film (från 1800-tal och bra deckare) Njuter av: tystnad, kärlek, familjen och vänner, att skriva (tänka och spekulera), musik Hatar: rasism, orättvisa Jag har medverkat i ”Over Yonder” (en diktsamling), skrivit tre diktböcker: ”Eldens aska", "Vattnets ådra" och ”Luftens sötma", två sagoböcker: ”Sagan om smått och gott” och ”Sagan om häxan Märta - och om trollen och spöket”. Och romanerna ”Andetag” och ”Eko av natt”. ”Idag sitter jag i mitt röda hus i röda stan och skriver röda tankar, ibland blir de blå. Jag skriver för att jag älskar det. Dikter för att de beskriver en känsla, sagovärlden tilltalar mig med sin lite galenhet och klokhet… samtidigt. Och i romanens värld går jag in i Elsa eller Tanja, och smyger in lite av min verklighet, min erfarenhet. Men en stor dos är fantasi. Hur fantastiskt, spännande är det inte att befinna sig i andra världar och låta tangenterna glöda? Och hur viktigt är det inte att belysa vissa ämnen? Det riktigt brinner i mig av längtan och lust över att få ur mig det.” Stina Matilda Aldsjö Smile magazin: ”Hon är en kattokig mamma som lever och bor i Norrköping, Röda stan, med sin sambo och dotter. Hon älskar att skriva och det har funnits där sedan tonåren. Stina är inte som alla andra, hon har tagit sig upp igen efter två hjärnblödningar.”

One response »

  1. Pingback: En god kopp kaffe i en kopp från Gotland och en saga från en bakgård i stan | stina nilsson bassell

Kommentera

