UTLOTTNING av min roman Andetag på …

Bloggen det måste kännas på riktigt läs hur du gör här.

Jag vill fira att jag har blivit invald och numera medlem i Sveriges Författarförbund.

bild_forf-SFF

Vill ge er några rader från min roman Andetag och några rader ur recensioner.

Andetag
”Hon får tårar i ögonen när hon tänker på att den är hennes. Med tårar på kinderna och stolthet glänsande i ögonen smeker hon sin arm. Varsamt och med omsorg. På samma sätt som hon sköter om de vackra detaljerna i hemmet.
Detaljerna som skapar frid i Elsas själ.
Kakelugnen putsas, tavlorna dammas av och det stora klädskåpet görs i ordning minst en gång i veckan. Elsa är nöjd över den ordning hon skapar.”

Och här är några rader till från Andetag.

”Men där står hon. Mitt i rummet av förödmjukelse. Mitt i ett språng av död.
Vad ska hon göra med sin förtärande böld?
Vad ska hon göra av det flinande skrattande ansiktet?
Är det hon eller Bo som hon ser? Flinar som döden? Hon ser sig själv skrika mot Bo och naglarna som skär in i hans kött. Blodet som rinner nedför ansiktet och formar en pöl på mattan.
På den äkta mattan, tänker hon förvirrat. Nej så långt får det inte gå. Så mycket makt ska han inte få.
Hon får tåla sig. Nöja sig med det svaga hånflinande svaret som innebär ett väldigt sväljande och en hel massa tystnader. En tystnad så stark som ett skärande skrik genom tjock is. Som en isklump skär sig Elsa genom dagar och nätter.
Och tro, att det ska ske. Julgardinen är snart uppe. Snart.”

andetag_web

Ur recensioner

”En klart läsvärd bok som kan väcka tankar och funderingar hos många, och som trovärdigt beskriver fram för allt ett kvinnoliv i förändring och positiv utveckling.”

Rose-Marie Grundström-Linder qoolaqvinnor.se

”Stina Nilsson har gett ut flera diktsamlingar; Eldens aska och Vattnets ådra. Det märks att hon poet, hennes språk är målande. Ibland blir det lite fel, men ofta blir det vackert. Texten vimlar av kreativa bilder. Eller vad sägs som den här skildringen av Elsas hem; ”Hemmet blottar sitt skal. Möblerna darrar i sina kläder”. När Elsa blir upprörd ”bildas det en vak inom henne. ”En person som är glad ler med hela kroppen.” Nilsson är absolut en nyskapande ordkonstnär.”

Tidningen Kulturen

Bild Andetag e-bok

Kram Stina

2 responses »

1. Hej! Jag vann din bok, och efter att ha läst den är jag ännu gladare över min vinst! Jag tycker om ditt sätt att skriva, och jag läste om många meningar för att de helt enkelt ville bli lästa flera gånger! Tack så jättemycket för boken, och för att du signerat den så fint! /Susanne

Liked by 1 person