Idag vill jag ge er dikten från igår, fast på arabiska…äsch, skojade bara:)

Standard

-krokus

Istället kommer här en annan dikt från diktboken Vattnets ådra. Den blev en låt som vi spelade in.

Det var trummor, gitarr, bas, piano, dragspel, och mitt älsklingsinstrument SAXOFON. Vi hade aldrig spelat ihop förut, men våren har varit här förut…

Och varje gång förundras vi över hur det grå kan bli så mycket färg på en gång, men ändå är det aldrig samma. Ändå kan det ploppa upp saker där det aldrig har varit några.

Eller har det det?

Det är inte bara färgerna som lyser, utan de gröna tulpanbladen säger jag bara, de gröna bladen som riktigt skriker NYTT. De finns där och får mina ögon att tåras.

Men jag torkar bort dem och säger varsågoda.

LÄNGTAN

I äpplets kärna
Exploderar det
Av längtans röst
Du finns där
inom mig
Jag spricker sakta
sen blir det höst

Då äntligen
kommer det en vår
Jag är frukten i
dina händer
Som vill att du
ska få

Ta del av min
kärlek
Krama min
hand
Viska din
längtan
Vara i passionens
Land

Stina

bild-snödropparur diktboken Vattnets ådra

About stina bassell

Födelsedag: 13 juni 1963 Födelseort: Västervik Hemort: Norrköping Bakgrund: Journalistlinjen, Bona fhs Bildande & Skrivande, Marieborg fhs Kreativt skrivande (distanskurs) Fortsättningskurs kreativt skrivande Radioproduktion projektår 1 år (radioteater) Fortsättning radioteater 1 år (distanskurs) Manus för film (distanskurs) Familj: sambon Holger, dottern Fedra och katten Majsan Bor i ett rött hus med vita knutar som andas 1918. Ögonfärg: grön Skonummer: 39 Hårfärg: mörkblond, brun, kastanjebrun Favoritfärg: orange Favoritmat: blåbärscheesecake Favoritmusik: jazz, visor, afrikanskt, blues mm Favoritsysselsättning: skriva, sjunga, fika, njuta, plantera, möblera om Favoritplatser: Grekland, Frankrike, Zimbabwe, Sanden, Öland, Gotland, i Norrköping: Röda stan, Djurön, Färgargården Favoriförfattare: PD James, Robyn Young, Catharina Ingelman-Sundberg (hennes historiska romaner), Ildefonso Falcones, Camilla Läckberg mfl Ser gärna: film (från 1800-tal och bra deckare) Njuter av: tystnad, kärlek, familjen och vänner, att skriva (tänka och spekulera), musik Hatar: rasism, orättvisa Jag har medverkat i ”Over Yonder” (en diktsamling), skrivit tre diktböcker: ”Eldens aska", "Vattnets ådra" och ”Luftens sötma", två sagoböcker: ”Sagan om smått och gott” och ”Sagan om häxan Märta - och om trollen och spöket”. Och romanerna ”Andetag” och ”Eko av natt”. ”Idag sitter jag i mitt röda hus i röda stan och skriver röda tankar, ibland blir de blå. Jag skriver för att jag älskar det. Dikter för att de beskriver en känsla, sagovärlden tilltalar mig med sin lite galenhet och klokhet… samtidigt. Och i romanens värld går jag in i Elsa eller Tanja, och smyger in lite av min verklighet, min erfarenhet. Men en stor dos är fantasi. Hur fantastiskt, spännande är det inte att befinna sig i andra världar och låta tangenterna glöda? Och hur viktigt är det inte att belysa vissa ämnen? Det riktigt brinner i mig av längtan och lust över att få ur mig det.” Stina Matilda Aldsjö Smile magazin: ”Hon är en kattokig mamma som lever och bor i Norrköping, Röda stan, med sin sambo och dotter. Hon älskar att skriva och det har funnits där sedan tonåren. Stina är inte som alla andra, hon har tagit sig upp igen efter två hjärnblödningar.”

2 responses »

  1. Dina dikter skulle nog göra sig bra på arabiska också! 🙂 Tycker mycket om tanken i den här, om våren som egentligen kan komma när som helst. Bara av att nåt får ”spricka ut”, liksom. Och jag håller med dig om allt som poppar upp som små överraskningar i naturen. Har jag sett det förut? Är det första gången? Spelar ingen roll så länge det spritter i bröstet!

    Liked by 1 person

  2. Tack Susanne, och du tänker på ordvalet ”poppar upp” som jag har skrivit förut. Jag gillar ordet!
    Så det hade jag med i den förra vårkänslan med beskrivning.(ploppar upp kom jag på)
    Men dikten är första gången den får vara med i denna brokiga samling smått och gott:)
    Ha det jättefint i vår och VÅR!
    Stina

    Gilla

Kommentera

