Recension av min nya bok

”Underbart samtal med Mannen i rocken (recension)”

KULTURSIDAN

mannen_i_rocken_fram

Mannen i rocken av Stina Nilsson Bassell och Marika Lif.

Mannen som en förlösande barnmorska

Mannen i rocken är en vuxensaga. Innan jag läste boken visste jag inte att även vi vuxna behöver sagor. Nu vet jag det. Eller ska man kalla boken en poetisk betraktelse av livet? När det gäller författaren Stina Nilsson Bassell finns både sagans och poesins värld i hennes själ. Därifrån smyger de sig ut i hennes fingrar för att så småningom fastna på papper. Att dela in hennes litteratur i fack kan vara svårt. Det här är en text som är sin egen. Den har integritet. Men låt oss för enkelhetens skull kalla den för en saga.

Stina8_web-ute skratt
Under ett blommande fruktträd i Röda stan. Stina Nilsson Bassell har publicerat sin första vuxensaga.

Stina Nilsson Bassell har givit ut flera diktsamlingar, romaner och sagor. Hon bor i Röda stan i Norrköping och är sedan en tid tillbaka medlem i Sveriges Författarförbund. Hon har en särpräglad författarröst, en helt egen stil. Mannen i rocken är hennes första vuxensaga.

En kall och blöt höstdag tappar mannen i rocken sin anteckningsbok. Förrädiskt glider den förbi hans ficka och ner på marken. En kvinna ser den och springer efter mannen men hon har otur och halkar. Hon har lyckats fånga mannens uppmärksamhet men när han kommer för att hjälpa henne blir hon förvånad. Istället för att dra henne upp tar han hennes hand i sin och sätter sig bredvid henne. Och där börjar ett underbart samtal mellan de två.

Kvinnan är arg på sin mamma som inte har tid, varken för henne eller hennes dotter – barnbarnet. Mannen vidgar hennes vy, ber henne att se sig omkring. Med all respekt för hennes sorg får han henne att lyfta blicken. ”Under hela tiden har hon lyssnat på det mannen sagt och plötsligt kommer det där kornet av knäpphet. Ett litet korn som får hela världen att gunga, löven att mysa och regnet att dansa en befriande dans.”

Det är tur att jag inte är en rabiat feminist. Då skulle jag inte tåla att mannen är ”den kloka”. Nu är jag lyckligtvis bara en vanlig feminist som tycker att det är fint när en man och en kvinna innerligt delar på åsikter och insikter. Kan en kvinna vara klok så kan mannen också vara det. Och… man kan nästan se mannen som en barnmorska som förlöser kvinnan. Det ni!

Jag glömmer ju allt som är jobbigt. Hur går det till? Är det så här det ska vara? Lättsamt och befriande? Livet, menar jag.

Som sig bör i sagans värld så finns illustrationer i boken. Marika Lif har med säker och lyhörd inlevelse tecknat bilder som har en personlig utstrålning. På dagen är hon farmaceut men på kvällen får hon chansen att teckna. Stina Nilsson Bassell och Marika Lif är en lyckad kombo.

Jag har inte läst författarens hela produktion men jag har läst en stor del av den. Aldrig har jag upplevt henne så stringent och koncis som nu, samtidigt som hon breder ut sina poetiska och fantasifulla sagovingar i luften. Därmed börjar en flygtur som ingen vet var den ska landa. Det gäller att stanna upp, betrakta världen och tillåta sig själv att känna efter.

– Stina Nilsson Bassell! Jag tar av mig hatten!

Text: Carina Johansson

VUXENSAGA