Artiklar om den historiska romanen

Standard
Artiklar  om den historiska romanen

Kultursidan.nu:

En stroke kommer sällan ensam. Stina Nilsson Bassell har drabbats två gånger. Det vet jag och många som läst hennes sagor, dikter, romaner och velat veta mer om författaren. Jag är alltmer övertygad om att det är dags att sluta prata om kroppens skröplighet och istället börja tala om författarskapet. Snart kommer tredje romanen, I mjölnarens spår.

kultursidan2

Omslaget brinner på väggen i vardagsrummet i det lilla huset i Röda stan i Norrköping. Det är en litografi av konstnären Bertil Almlöf, han med de lysande färgerna. Motivet är ett av de östgötska åkerfält han tolkat om och om igen. Stina berättar om tavlan som hon vann, det är flera år sedan nu, de tre små hopplösa lotterna och en av dem gav henne högsta vinsten. Ett utsnitt av den litografin slår alltså an stämningen till boken.

Fortsättning på Kultursidan

 

bild-nt 10 juli

Norrköpings tidningar:

Norrköping Stina Nilsson Bassells nya bok utspelar sig i trakterna av Åtvidaberg och berättar om ett tragiskt kvinnoöde.

Året är 1895 och 22-åriga Emma Klasdotter gifter sig med den dubbelt så gamle storbonden Niklas Niklasson.

Men äktenskapet blir olyckligt och tillvaron på Havdellska gården strax utanför Åtvidaberg får snarare karaktär av fängelseliv.

Berättelsen återfinns i Stina Nilsson Bassells rykande färska ”I mjölnarens spår”.

Det är inte första gången hon skriver om ett tragiskt kvinnoöde. I ”Eko av natt” från 2013 berättar hon om en kvinna som flyr ut i en kall novembernatt för att undkomma en brutal make.

– Sedan tonåren fascineras jag av kvinnor som lyckas bryta sig loss, men jag vill också göra något. Genom berättelserna kan jag göra det, säger hon och tillägger att hon ser det som inlägg i jämställdhetsdebatten.

Fortsättning i NT

 

stinabok

Västervikstidningen:

Stina Nilsson Bassell har gett ut både romaner, diktsamlingar och sagor. Boken som kommer ut nu, ”I mjölnarens spår”, blir hennes tredje roman. Efter att ha levt med karaktärerna i ett och ett halvt år beskriver hon det som konstigt att lämna dem ifrån sig.

– Det är både skönt och lite läskigt, säger hon.

Vad handlar boken om?

– Det är en historisk roman som i huvudsak utspelar sig 1936 och 1895. Vi får följa en kvinna när hon blommar ut, falnar och dör. Huvudpersonen Emma har det jättesvårt i vardagen, men på något sätt upptäcker hon inte det förrän hon träffar en annan kvinna som berättar om kvinnor i liknande situationer som slagit sig fria. Det gör Emma stursk.

Idén föddes när hon hyrde ett hus på Gotland.

– Där hade det bott en ung kvinna som var gift med en dubbelt så gammal storbonde som hade en konstig son. Min fantasi gick igång och det blev starten på berättelsen. Jag fortsatte fantisera och började väva in historiska händelser.

Fortsättning i VT

 

ETC

Norrköping ETC:

Drömmen om att göra ljudbok hade Stina Nilsson Bassel haft sedan tidigare. Därför blev hon jätteglad när ljudboksförlaget Word Audio Publishing hörde av sig och ville ge ut hennes roman ”I mjölnarens spår”.

– De ger ju inte ut vad som helst, så det måste ju betyda att de tror på boken, säger hon.

Stina Nilsson Bassel fick sedan tre förslag på inläsare till boken, som hon fick lyssna på.

– Jag kände direkt att Hannah Schmitz var den röst som jag ville ha. Hon har en lugn och behaglig röst, och hon läser med känsla, säger hon.

Äldre mannen trycker ner henne

Hon ville också ge ljudboken ett annat omslag än den skrivna boken hade.

– Jag fick fyra–fem olika förslag på stilar och jag fastnade för ett speciellt sätt att måla. Efter en halv dag fick jag ett färdigt förslag som var exakt som jag ville ha det, berättar hon.

Boken I mjölnarens spår handlar, som alla hennes tre romaner, om ett gripande kvinnoöde.

Fortsättning i Norrköping ETC

 

i-mjc3b6lnarens-spc3a5r-ljudbok2

Boktugg:

Idag finns det massor av vägar att gå som författare. För Stina Bassell som gett ut sin senaste bok Imjölnarens spår på hybridförlaget Ebes, är mångfalden av olika publiceringmöjligheter ett tillfälle att kunna välja och vraka bland de som är bra och de som är mindre bra. Det som varit det viktigaste för Stina när hon valt utgivningsförlag är en bra personkemi.

– Det måste vara ett bra samarbete och att man lyssnar på varandra, säger Stina. Då är det bra, och en skön känsla att ge ut sin bok där.

I mjölnarens spår är en historisk roman som handlar om Emma, en kvinna vars liv tar sin vändning till något hon inte tänkt sig under ondska och svek. I berättelsen får hon till sist en chans som hjälper henne upp ur misären.

Fortsättning på Boktugg

 

bokvideo-ljudbok

Linköpingsposten:

– Kvinnoöden ligger nära mitt hjärta. Främst de som har haft det svårt som reser sig och går, säger hon. Hennes egen resa har varit känslosam. Som 27-åring drabbades hon av en stroke. Den var inte alltför allvarlig så Stina kom lindrigt undan. Ett år senare kom dock en stroke till som förlamade höger ansiktshalva. Det var år 1991. – Jag hade läst journalistik på Bona folkhögskola och jobbade inom radio. Efter min första stroke fortsatte jag som journalist fast som frilans på halvtid. Efter andra stroken fortsatte jag att frilansa med radion på halvtid fram till 2001. Då började jag på Marieborg bildande och skrivande och blev sedan heltids sjukpensionär. Plötsligt fick jag en massa tid över till det egna skrivandet, säger Stina och skrattar hjärtligt.

Praktik i Zimbabwe

Stina är uppvuxen i Västervik men flyttade till Linköping som 13-åring. Efter en tur till Afrika, genom en Zimbabwe/södra Afrikakurs på Färnebo folkhögskola, landade hon så småningom i Norrköping. Det är en varm och social person man möter i författaren som låter skrivandet agera uttrycksmedel.

– Skrivandet har alltid varit en stor bit av mig. Jag har alltid haft block och penna med mig, säger hon.

Fortsättning i LP

 

Göteborgs Posten:

 

About stina bassell

Födelsedag: 13 juni 1963 Födelseort: Västervik Hemort: Norrköping Bakgrund: Journalistlinjen, Bona fhs Bildande & Skrivande, Marieborg fhs Kreativt skrivande (distanskurs) Fortsättningskurs kreativt skrivande Radioproduktion projektår 1 år (radioteater) Fortsättning radioteater 1 år (distanskurs) Manus för film (distanskurs) Familj: sambon Holger, dottern Fedra och katten Majsan Bor i ett rött hus med vita knutar som andas 1918. Ögonfärg: grön Skonummer: 39 Hårfärg: mörkblond, brun, kastanjebrun Favoritfärg: orange Favoritmat: blåbärscheesecake Favoritmusik: jazz, visor, afrikanskt, blues mm Favoritsysselsättning: skriva, sjunga, fika, njuta, plantera, möblera om Favoritplatser: Grekland, Frankrike, Zimbabwe, Sanden, Öland, Gotland, i Norrköping: Röda stan, Djurön, Färgargården Favoriförfattare: PD James, Robyn Young, Catharina Ingelman-Sundberg (hennes historiska romaner), Ildefonso Falcones, Camilla Läckberg mfl Ser gärna: film (från 1800-tal och bra deckare) Njuter av: tystnad, kärlek, familjen och vänner, att skriva (tänka och spekulera), musik Hatar: rasism, orättvisa Jag har medverkat i ”Over Yonder” (en diktsamling), skrivit tre diktböcker: ”Eldens aska", "Vattnets ådra" och ”Luftens sötma", två sagoböcker: ”Sagan om smått och gott” och ”Sagan om häxan Märta - och om trollen och spöket”. Och romanerna ”Andetag” och ”Eko av natt”. ”Idag sitter jag i mitt röda hus i röda stan och skriver röda tankar, ibland blir de blå. Jag skriver för att jag älskar det. Dikter för att de beskriver en känsla, sagovärlden tilltalar mig med sin lite galenhet och klokhet… samtidigt. Och i romanens värld går jag in i Elsa eller Tanja, och smyger in lite av min verklighet, min erfarenhet. Men en stor dos är fantasi. Hur fantastiskt, spännande är det inte att befinna sig i andra världar och låta tangenterna glöda? Och hur viktigt är det inte att belysa vissa ämnen? Det riktigt brinner i mig av längtan och lust över att få ur mig det.” Stina Matilda Aldsjö Smile magazin: ”Hon är en kattokig mamma som lever och bor i Norrköping, Röda stan, med sin sambo och dotter. Hon älskar att skriva och det har funnits där sedan tonåren. Stina är inte som alla andra, hon har tagit sig upp igen efter två hjärnblödningar.”

Kommentera

