Recension av Ugglan & Boken

Recension av Ugglan & Boken

I mjölnarens spår av Stina Nilsson Bassell är berättelsen om Emma Klasdotter som mot sin vilja blir bortgift med den mycket äldre storbonden Niklas Nilsson. Handlingen pendlar mellan den lyckliga tiden då en ung Emma bor med sin far, styvmor och många syskon, till tiden i början av äktenskapet med Niklas och ännu många år senare när hon är en äldre kvinna och ser tillbaka på sitt liv.

I mjölnarens spår är en grym och sorglig berättelse. Emma tvingas försaka sin stora ungdomskärlek och får istället leva med en ond man som hon inte älskar. Ondskan förs över på sonen som tar över rollen som plågoande till sin mor när fadern dör. De enda ljusglimtarna kommer från de lyckliga minnen från förr som ibland tränger sig fram hos Emma. En blå klänning återkommer i handlingen och har ett stort symbolvärde.
Jag tycker författaren lyckas skildra Emmas tragiska livsöde väl och hoppen i tid mellan de olika perioderna i hennes liv fungerar på ett spänningshöjande sätt. Något jag är mindre förtjust i är de målande beskrivningarna av huvudpersonens känslostämningar – ibland får jag svårare att leva mig in i situationerna för att jag lite blir skriven på näsan vad jag ska uppleva. Däremot tycker jag författaren lyckas väl med att ge oss bakgrunden till personernas ageranden och ovanliga personligheter, vilket gör att även det ofattbart grymma känns trovärdigt.
 *
Titel: I mjölnarens spår
Författare: Stina Nilsson Bassell