En recension från bloggen Villa Freja

En recension från bloggen Villa Freja

Villa Freja:

Stina kontaktade mig för ett tag sedan, runt påsk tror jag bestämt, och undrade om jag ville läsa och recensera hennes bok I mjölnarens spår. Det ville jag såklart mer än gärna men boken blev ändå inte läst förrän precis nyligen. Inte för att jag inte ville, men för att jag hade annan litteratur att beta av först. Men så blev det Stinas tur och det är jag så glad för. Hon har lyckats med ett mästerverk. En bok jag kanske inte hade valt själv om jag letat runt på biblioteket (jag är nog tyvärr rätt trångsynt när det gäller att hitta böcker att läsa. Framsidan ska locka, jag ska känna till författaren eller jag ska ha läst om boken/författaren innan) och därför är jag extra glad för att jag fick boken som recensionsexemplar av författaren själv – för nu kan ju jag tala gott om den här så att fler får chansen att läsa.

Det är en så finstämd och känslomässig berättelse rakt igenom. Om den starkaste kärlek men också om fruktansvärda barndomar, svek, övergrepp, sorg och saknad.

Emmas mor dör i barnsäng och i åtta år lever hon ensam med sin far. När han sedan gifter om sig är det inte med någon hemsk styvmor utan med Ester som blir som en kär mor för Emma. Alla de syskon som föds i den nya familjen blir också Emma kära, på samma sätt som de håller av henne. I tonåren träffar hon sin livs stora kärlek och till en början uppmuntrar Emmas föräldrar relationen. Men så blir åren svåra och familjen får det knapert. Plötsligt en dag dyker det upp en äldre herre som kastar lystna blickar på Emma som som smider planer tillsammans med hennes far. Snart står hon brud och ingenting blir sig någonsin likt.

Emma skils från sin familj och från sin älskade och får ett helt annat liv. Hon blir mor till en son som hon älskar högt men som hon sedan förlorar allt mer.

Hoppet och kärleken överger dock aldrig Emma. En dag ska hon väl ändå få slippa ur de bojor som skapats henne?

mjölnaren