Hotet är en skugga som förlamar, men bara ett litet tag!

Standard
Hotet är en skugga som förlamar, men bara ett litet tag!

När jag var med i Linköpings Afrikagrupp, eller varför inte när jag var med i Linköping mot rasism, då när övertygelsen hade brunnit som mest och vi tog till en bojkott när allt var fel, så var vi människor som ville visa något. Vi ville visa andra vad vi tyckte, och solidarisera oss med de som hade det som värst av hot eller hat.

Nu gör vi det samma, vi bojkottar Bokmässan i Göteborg, och plötsligt kallas det att vi små författare har råd att bojkotta hur mycket som helst, av Jan Guillou. Är vi plötsligt (igen) icke-existerande människor utan någon form av rättigheter att ha en övertygelse, då vi ”bara” är små författare?

Ska vi som ”bara” är små författare sitta tysta i ett hörn och le åt det orättvisa som förlamar det som händer? Eller ryckas med bara för att det kan skapa rubriker? Ja, eller följa efter de stora författarna och titta i smyg hur de reagerar? Nej, vi är egna individer och kan faktiskt (tro det eller ej) tänka själva! Vi reagerar på när ordet blir omkullkastat på grund av att fegheten spelar ett spratt.

Så Jan Guillou, ta reda på hur det ligger till innan handen klappar våra huvuden! Kanske att du ska fråga någon ”okänd författare”?

bild-skugga

Boktugg:

– Det är förvånansvärt många författare som har undertecknat det här. De flesta är okända och har på det sättet råd att bojkotta hur mycket som helst, men jag finner också min nära vän Göran Rosenberg där och det förvånar mig, säger han till DN.

”Jan Guillou har helt fel i frågan om att de små och okända författarna har råd att bojkotta ”hur mycket som helst”. Vi har inte råd att avstå från att synas och vara med där det händer”! Vi har inte råd att avstå från det lilla som kan göra oss synliga, och därmed boken synlig! De alternativa scenerna kanske inte har plats för oss små och okända? Så varför vi små och okända gör denna bojkott beror på vår övertygelse!” /Stina

bild-skugga

Av några andra heter det ”de vill nog göra reklam för sin bok”. Kan ni då inte förstå, kära ”andra” och Jan Guillou, att vi visar och vägrar, för vår övertygelse skull, inte att vi bara ”bojkottar hur mycket som helst”, eller ”vill göra reklam för boken”.

Jag slår fast: Vi vill inte vara på samma plats som högerextremisterna Nya Tider på Bokmässan i Göteborg. Ni får gärna förminska oss små författare i dagligt tal, för små är just det vi är, men i detta fall är vi en röst för mångkultur och solidaritet. En människa som tycker att hat och hot inte ska få en plats i etablissemanget.

img_0101

”Många av oss som skrev under förra årets upprop blev nog minst sagt förvånade över att Göteborgs bokmässa välkomnar Nya Tider igen. Jag som trodde i min enfald att mässan andades fredligt, och att boken böljade vackert i alla färger. Men icke! Tack till Lisa Bjurwald och ni andra som ger oss ett annat ställe att andas på!” /Stina

Feministiskt Perspektiv: Inga nazister på Lisa Bjurwalds litteraturmingel

För några veckor sedan bekräftade Bokmässan i Göteborg att tidningen Nya tider skulle närvara med en monter i årets mässa. Sedan dess har Lisa Bjurwald, initiativtagare till förra årets upprop för en nazifri bokmässa, börjat planera för litteraturevents för alla som inte känner sig trygga med nazister. Feministiskt perspektiv har pratat med henne om vad som kommer att hända utanför bokmässan.

img_0098

EXPO: Det här är Nya Tider

img_0102

DN: Kritiken mot Bokmässans beslut att låta högerextrema Nya Tider vara med växer. I ett stort upprop som DN nu publicerar säger 150 författare och översättare, bland dem fyra Akademiledamöter, att de inte tänker vara på mässan så länge Nya Tider är det.

*

Forskarbloggen”Att det finns så många i grunden goda demokratiska krafter som visar upp en så förbluffande okunskap om såväl vad fascism egentligen är som om yttrandefrihetens grunder samt en lika förbluffande oförmåga att lära av historien.” 

img_0101

Alternativa scener: 

Göteborgs Litteraturhus
c/o Världskulturmuseet

den 29 & 30 september 2017

Jag tackar för att jag fick plats på lördagen på Världskulturmuseet, och jag tackar Sara Sandbacka för att hon kommer att vara min ”stand-in”. Vi tillsammans visar var ”skåpet” ska stå. Vi tillsammans vill ha ett samhälle utan rasism och hat.

Kram alla!/Stina

img_0102

Sydsvenskan; ”Bojkotten är, i alla fall för mig, ett no pasarán till hela den rörelse som marscherat fram i Europa de senaste åren, ett nej till avtrubbningen.”

 

About stina bassell

Födelsedag: 13 juni 1963 Födelseort: Västervik Hemort: Norrköping Bakgrund: Journalistlinjen, Bona fhs Bildande & Skrivande, Marieborg fhs Kreativt skrivande (distanskurs) Fortsättningskurs kreativt skrivande Radioproduktion projektår 1 år (radioteater) Fortsättning radioteater 1 år (distanskurs) Manus för film (distanskurs) Familj: sambon Holger, dottern Fedra och katten Majsan Bor i ett rött hus med vita knutar som andas 1918. Ögonfärg: grön Skonummer: 39 Hårfärg: mörkblond, brun, kastanjebrun Favoritfärg: orange Favoritmat: blåbärscheesecake Favoritmusik: jazz, visor, afrikanskt, blues mm Favoritsysselsättning: skriva, sjunga, fika, njuta, plantera, möblera om Favoritplatser: Grekland, Frankrike, Zimbabwe, Sanden, Öland, Gotland, i Norrköping: Röda stan, Djurön, Färgargården Favoriförfattare: PD James, Robyn Young, Catharina Ingelman-Sundberg (hennes historiska romaner), Ildefonso Falcones, Camilla Läckberg mfl Ser gärna: film (från 1800-tal och bra deckare) Njuter av: tystnad, kärlek, familjen och vänner, att skriva (tänka och spekulera), musik Hatar: rasism, orättvisa Jag har medverkat i ”Over Yonder” (en diktsamling), skrivit tre diktböcker: ”Eldens aska", "Vattnets ådra" och ”Luftens sötma", två sagoböcker: ”Sagan om smått och gott” och ”Sagan om häxan Märta - och om trollen och spöket”. Och romanerna ”Andetag” och ”Eko av natt”. ”Idag sitter jag i mitt röda hus i röda stan och skriver röda tankar, ibland blir de blå. Jag skriver för att jag älskar det. Dikter för att de beskriver en känsla, sagovärlden tilltalar mig med sin lite galenhet och klokhet… samtidigt. Och i romanens värld går jag in i Elsa eller Tanja, och smyger in lite av min verklighet, min erfarenhet. Men en stor dos är fantasi. Hur fantastiskt, spännande är det inte att befinna sig i andra världar och låta tangenterna glöda? Och hur viktigt är det inte att belysa vissa ämnen? Det riktigt brinner i mig av längtan och lust över att få ur mig det.” Stina Matilda Aldsjö Smile magazin: ”Hon är en kattokig mamma som lever och bor i Norrköping, Röda stan, med sin sambo och dotter. Hon älskar att skriva och det har funnits där sedan tonåren. Stina är inte som alla andra, hon har tagit sig upp igen efter två hjärnblödningar.”

Kommentera

