Recension av Speedreader:

2015
ISBN:
978-91-88187-00-0
Antal sidor:
328

Handling:
”I mjölnarens spår är en historisk roman som handlar om ett kvinnoöde. Året är 1936 och i ett fönster tittar en förskrämd kvinna ut. Hon klamrar sig fast vid minnen om en lycklig tid, en tid när hon fortfarande kunde andas. Emma Klasdotter, 22 år gifter sig med den dubbelt så gamla storbonden Niklas Nilsson. Året är 1895 och den olycka hon känner den dagen hon går till Havdellska gården blir bara värre och värre. Vi befinner oss på en gård i Östergötland, utanför Åtvidaberg. Boken rör sig mellan lycka och olycka. En saknad av kärleken leker sig kvar mellan husen på Havdellska gården, men där finns ondskan i varje steg som pockar på uppmärksamhet. Vart tog människan Emma vägen? Och varför har Niklas och senare sonen Axel ett hat mot Emma? Hur kunde Emmas far förkasta sin starka faderskärlek till henne? Vi får följa en kvinnas tid när hon blommar ut och när hon redan som 22-åring falnar och dör. Där vistas vi i både mörker och ljus, ett mörker som mynnar ut i ett svagt, flämtande sken från fotogenlampan…”

Tankar:
Jag blev tipsad om att läsa den här boken utav Stina själv och kände efter jag läst handlingen att den nog kan vara läsvärd. Jag gillar att läsa om kvinnoöden under tider som fortfarande var väldigt styrande av män. När jag kommit en bit in i boken slås jag av huvudpersonen Emmas rädsla för sin son som är ett . Hur man kan leva tillsammans med någon som en fånge i sitt egna hus? där någon ser på en med ett hat precis som hennes son Axel. Jag känner väldigt mycket inför Emma som person, jag vill kliva in i boken och hjälpa henne.

Omdöme:
Då bokens karaktär Emma minns tillbaka i tiden och även lever i nutid kan det bli lite förvirrande att hänga med i om det är hon som tänker inifrån sig själv eller om någon berättar. Det här är en historia som berör, där man kan fundera på hur många ensamma personer det finns där ute som lidit för en annan människas lycka. Det finns ett vemod som löper som en röd tråd genom hela berättelsen. Stina skildrar gränsen mellan lycka och olycka på ett vis som gör att man förstår hur snabbt saker kan förändras. I mjölnarens spår, är i sina delar väldigt gripande men – en del kring historien om Emma själv i hennes ungdom kunde kortats ner. Vad som är bra är att man uppmärksammar människors beteende, att inte ”se” vad som sker mitt framför deras ögon av rädsla kanske?

Betyg;
3,5 Speedreader av 5 möjliga.

speedreader Sspeedreader Sspeedreader Sspeedreader S