Recension av kollaparks boklada

Recension av kollaparks boklada

⭐⭐⭐ ”Spegeln i rummet utanför” är en historia med många parallella berättelser. Vi får följa Suset och hennes man Classe och dotter Clara, den kloka kvinnan Lilly, den ensamme Sture, Brita och hennes misshandlande make Anders och Knut, navet i Sanden. Men vi får också en historisk tillbakablick genom en flera hundra år gammal skrivbok där vi får följa Elsa och hennes flykt från Halland till Östergötland och Sanden.

Berättelserna vävs ihop och i slutet förstår man också hur. Fokus genom hela boken är kvinnor, utsatthet och orättvisor. Stina Nilsson Basell skriver oerhört poetiskt med många liknelser, beskrivningar och metaforer. Det märks tydligt att Basell också är poet. Det gjorde dessvärre att jag emellanåt tappade bort mig i själva handlingen. Alltför många beskrivningar upplever jag tar bort kärnan i berättelsen och fokus blir på något annat. Detsamma gäller tempusväxlingarna som förvirrade. Dessa kunde ske i samma stycke och kändes mer som att författaren inte riktigt bestämt sig för i vilket tempus detta stycke skulle skrivas. Den stora behållningen i läsningen, på ett personligt plan, var den geografiska platsen. Då jag tillbringat mer än halva mitt liv på sommarstället i Tyrislöt har jag också besökt Sanden åtskilliga gånger. Att boken utspelar sig just där är ett stort plus samt att den skildrar verkliga historiska händelser.

kollaparks_boklada

SpegelnIRummetUtanför framsida

Om stina bassell