Spegeln i rummet utanför

Standard

Julklappstips!

Spegeln i rummet utanför

Roman 361, Kartonnage, utgiven 2018

Året är 1673. En kvinna flyr för sitt liv. Elsas make och systerdotter har avrättats till följd av det brutala mord Elsa bevittnade. Utklädd till man sitter hon upp på hästryggen för att försöka undkomma mannen som förföljer henne. Året är 2006. Efter att ha tröttnat på både sin makes och tonårsdotters svåra humör besöker Suset en äldre kvinna i den lilla byn på Norra Finnö. Där kommer hon över en gammal skrivbok som tar henne bakåt i tiden, till år 1673. Detta är en fiktiv berättelse inspirerad av en avrättning som skedde i Finnveden i Småland år 1673.

Bokus

Adlibris

Ginza

Recensioner:

Jenniesboklista

”Gripande, stark och fängslande! 4 av 5”

Boklysten

”Stina Nilsson Bassell har en alldeles egen och särpräglad berättarstil som jag nog skulle känna igen var som helst och som jag tycker väldigt mycket om.”

bibliofilan

”Stina Nilsson Bassell har ett ovanligt men vackert och målande språk som gjorde att det tog ett tag för mig att få in läsrytmen men när jag väl fick det så älskade jag hennes sätt att skriva.
Spegeln i rummet utanför får 3,75 av 5 stjärnor.”

spegeln i sanden

bokspionen

”Stina Nilsson Bassell är en författare som jag inte läst tidigare. Romanen ”I mjölnarens spår” som hon också har skrivit, känns lockande och finns på Storytel, den ska jag ta och lyssna på! 😊”

Kultursidan.nu

”För mig personligen blir det känslan som när jag läser en roman av Jane Austen. Miljöbeskrivningarna blir mindre viktiga än det som händer inombords i romanens karaktärer. Stina har gjort det lika mästerligt som Jane Austen gjorde.”

Christina Wernersson

”Stina gav mig samma känsla som Jane Austen,det är det som händer med karaktärerna mentalt som gör den här boken till mycket läsvärd. 5 av 5”

Bokprataren
” Det är en fantastisk bok som jag verkligen kan rekommendera av  hela mitt hjärta. 4/5″

BOOKSBYMARIE

”En intressant berättelse som underhåller men också tar upp kvinnans utsatthet då och nu. Både dåtidens Elsa och nutidens Suset, Clara mfl är karaktärer och har historier som berör. Läs! Bli berörd! Bli engagerad! Kvinnors utsatthet och kamp är alltid lika viktig!

Boken tar upp kvinnors utsatthet och ”objektifieringen” av kvinnor. #MeToo berörs på många sätt. Den tar upp kvinnorörelsen och kampen för att kvinnor ska behandlas med respekt och inte är mäns ”ägodelar” som de gör som de vill med.
Även kärlek och vänskap är viktiga beståndsdelar.”

books_by_marie

My Loved Books

Poäng: 5 av 5⭐️ ”Det här är den andra boken som jag läst av författaren och även fast jag gillade ”I mjölnarens spår” (som jag mer än gärna rekommenderar) så är den här boken ett strå vassare enligt mig! Omtumlande, stark och mörk. Bitvis hjärtskärande 💔”

my.loved.books

spegeln i sanden

bettansboktips

Det känns som att Stina har gjort ett grundligt researcharbete kring 1600-talet vilket höjer läsupplevelsen. Jag blev berörd av handling och karaktärer, det är en stark och gripande berättelse.  Böckerna lämnar avtryck. De lämnar spår efter sig….”

kollaparks_boklada

 ”Då jag tillbringat mer än halva mitt liv på sommarstället i Tyrislöt har jag också besökt Sanden åtskilliga gånger. Att boken utspelar sig just där är ett stort plus samt att den skildrar verkliga historiska händelser.”

Tezzens Boklista

”Kraften som lyfts fram hos kvinnorna i både dåtid och nutid är det som fastnar och kommer leva kvar, i minnet av denna bok och i mitt sinne. Det är den kraften vi ska föra vidare.”

bockerochjag

”Som läsare slås man av att författaren har gjort ett gediget researcharbete och det är ett vackert språk som beskriver en betydligt tuffare verklighet.”

Systrarsbokhylla

”En riktig sommarbok!☀️ Sådär lagom lättläst och den pendlar på ett vackert sätt mellan olika tidsåldrar, där alla kvinnorna i boken har sina olika problem. Jag kan rekommendera denna boken en solig sommardag på stranden. Där är den perfekt ☀️.”

spegeln i sanden

urminbokhylla

”Eftersom Elsa förklätt sig till man så blir dåtidens diskriminerande strukturer ännu mer tydliga. Läsaren förstår genom Elsas tankar hur mycket bättre hon blir behandlad när hon uppfattas som man. ”

bokfiii

”Stina har en förmåga att fängsla läsaren i sin skildring av dåtid och nutid. Där hon belyser vikten om att kvinnor ska respekteras och behandlas med värdighet och inte som männens egendom!
Jag kan varm rekommendera denna bok som får 5 av 5 ”

Boktanten

Betyg: 🎈🎈🎈🎈 (4/5) ”Stark och gripande om kvinnors kamp genom tiderna.”   /  Boktanten

I min bokhylla:

”Spegeln i rummet utanför är en elegant fint skriven bok av Stina Nilsson Bassell. Gripande, trovärdig och välgestaltad berättelse som berör. Både lätt och snabbläst om två olika kvinnor som binds samman.” (5 stjärnor på boktipset)

bokdjungeln

”Berättelsen som utspelar sig på 1600-talet är verkligen favoriten.”

Evas Boktankar
”Karaktärerna i boken var starka, djupa och så korkade ibland att jag inte visste vad. Det hände att jag skakade om boken i ren frustration, och undrade varför personen var en sån idiot! Vilket innebär att alla karaktärer, stora som små, var väl gestaltade och hade en viktig del i berättelsen. Jag kan nog inte säga mer om boken, förutom att jag älskade den! 
Betyg: 5/5″

”Månadens bästa bok var helt klart Spegeln i rummet utanför, som berörde mig djupt. ”

Topp fem 2019: ”Spegeln i rummet utanför av Stina Nilsson Bassell
Med det fina språket och den otroliga handlingen var det svårt att INTE fastna! Det här är definitivt en sån bok som jag kan (och kommer) läsa flera gånger.”

spegeln i sanden

majas_bokhylla

”Gripande och mycket trovärdig bok. Läsvärd. Läs den!”

Marie i Skrifvarstugan”Hennes berättarkonst greppar tag i mig direkt med sitt alldeles egna sätt att skriva på och hennes historia som är dels från 1600-talet och dels i nutid som vävts samman på ett fint sätt. Boken rekommenderas varmt !MITT BETYG: 4+ /5”

enkoppoenbok
”Stina Nilsson Bassell har skrivit en roman med ett starkt feministiskt fokus. Hon belyser kvinnans roll, och samhällets (männens) kvinnosyn, i både dåtid och nutid. Jag rekommenderar Spegeln i rummet utanför och ger den 4 av 5.”

boksniffaren
”Olika tids epoker & olika människors livs vävs samman som en sagolik väggbonad. Intressanta livsöden.”

biulasbooks

”Dåtid möter nutid och kvinnans kamp fortgår. Historien om Elsa fångar mig utifrån ett historiskt perspektiv men det är nutiden och sommaren i Sanden som får mig att vilja ha mer. Det persongalleri som målas upp är helt otroligt och jag vill lära känna dessa människor än mer och höra deras historier berättas.” Betyg: 🦋🦋🦋🦋

spegeln i sanden

Systrarna Leos Bokprat
”En trevlig läsning med härlig sommarkänsla.”

helensboktips

”Rekommenderar dig att läsa. Betyg blir 🐬🐬🐬 + i betyg.”

moritz.de.luxe

”KÖP, LÅNA, LÄS…välskrivet och intressant…”

boksann

”Detta var en intressant och annorlunda bok och jag uppskattade möjligheten att få läsa. Jag blir också sugen på att besöka Sanden och Tyrislöt.”

annalinasboktips

”Stina har en ovanlig förmåga att på ett helt naturligt sätt blanda berättelser om olika tidåldrar. En lättläst trevlig bok. ⭐⭐⭐ 🌠”

Systrarna Boktokiga

”Mycket intressanta karaktärer, mycket levande och intensiva. Otroliga miljöbeskrivningar som verkligen får en att vilja se sig omkring, detaljrika. Boken får 4/ 5” 

carrolajjnsbibliotek

”Språket är detaljerat och beskrivande och där huvudkaraktärerna ges frihet till eftertanke och reflektion. Intressant historia och berättelsen växer fram på ett bra sätt.”
📕📕📕/5

bokmalenanna

”…jag tyckte att allt vävdes ihop mycket fint på slutet vilket ger ett plus i kanten.”

Betyg 4

Bokus

Adlibris

Ginza

Ljudbok

Om stina bassell

Födelseort: Västervik Hemort: Norrköping Bakgrund: Journalistlinjen, Bona fhs Bildande & Skrivande, Marieborg fhs Kreativt skrivande (distanskurs) Fortsättningskurs kreativt skrivande Radioproduktion projektår 1 år (radioteater) Fortsättning radioteater 1 år (distanskurs) Manus för film (distanskurs) Familj: sambon Holger, dottern Fedra och katten Majsan Bor i ett rött hus med vita knutar som andas 1918. Ögonfärg: grön Skonummer: 39 Hårfärg: mörkblond, brun, kastanjebrun Favoritfärg: orange Favoritmat: blåbärscheesecake Favoritmusik: jazz, visor, afrikanskt, blues mm Favoritsysselsättning: skriva, sjunga, fika, njuta, plantera, möblera om Favoritplatser: Grekland, Frankrike, Zimbabwe, Sanden, Öland, Gotland, i Norrköping: Röda stan, Djurön, Färgargården Favoriförfattare: PD James, Robyn Young, Catharina Ingelman-Sundberg (hennes historiska romaner), Ildefonso Falcones, Camilla Läckberg mfl Ser gärna: film (från 1800-tal och bra deckare) Njuter av: tystnad, kärlek, familjen och vänner, att skriva (tänka och spekulera), musik Hatar: rasism, orättvisa Jag har medverkat i ”Over Yonder” (en diktsamling), skrivit tre diktböcker: ”Eldens aska", "Vattnets ådra" och ”Luftens sötma", två sagoböcker: ”Sagan om smått och gott” och ”Sagan om häxan Märta - och om trollen och spöket”. Och romanerna ”Andetag” och ”Eko av natt”. ”Idag sitter jag i mitt röda hus i röda stan och skriver röda tankar, ibland blir de blå. Jag skriver för att jag älskar det. Dikter för att de beskriver en känsla, sagovärlden tilltalar mig med sin lite galenhet och klokhet… samtidigt. Och i romanens värld går jag in i Elsa eller Tanja, och smyger in lite av min verklighet, min erfarenhet. Men en stor dos är fantasi. Hur fantastiskt, spännande är det inte att befinna sig i andra världar och låta tangenterna glöda? Och hur viktigt är det inte att belysa vissa ämnen? Det riktigt brinner i mig av längtan och lust över att få ur mig det.” Stina Matilda Aldsjö Smile magazin: ”Hon är en kattokig mamma som lever och bor i Norrköping, Röda stan, med sin sambo och dotter. Hon älskar att skriva och det har funnits där sedan tonåren. Stina är inte som alla andra, hon har tagit sig upp igen efter två hjärnblödningar.”

Lämna en kommentar