Julmarknad på Arbetets museum – del 2

Standard
Julmarknad på Arbetets museum – del 2

Mina böcker på den trevliga Rättvis Design- och hantverksmarknad på Arbetets museum i Norrköping i Östergötland i Sverige.

Lördag & Söndag den 26 & 27 november

11:00–16:00

Du kan leta julklappar bland 40 designers, hantverkare och ideella föreningar. 

Välkomna!

Recension – I mjölnarens spår– Stinas Boksida

Titel: I mjölnarens spår
Författare: Stina Nilsson Bassell
Förlag: Ebes förlag
Betyg: 4 av 5

Året är 1895 och Emma är 22 år. Hon bor med sina pappa, styvmor och syskon och de har en härlig relation med varandra. Hon har ett förhållande med Alfred som hon är väldigt lycklig med, och som hennes pappa godkänt.

Men hennes pappa gör något hon inte förstår, han gifter bort henne med den mycket äldre Niklas, en storbonde i byn. Hon som skulle gifta sig med Alfred. Hon förstår inte hur hennes pappa kunde göra så här.

Emma flyttar hem till Niklas som visar sig vara en ond man. Hon utsetts för övergrepp, svek, psykisk misshandel, hat och ondska. Hon är slav och fånge på sin egen gård. Någon kärlek finns inte. Men trots det föds Axel.

Axel är allt för henne, tills Niklas en dag ser till att få över honom på sin sida, och börjar behandla sin mamma på samma sätt som sin far.
När Niklas dör blir livet om möjligt ännu värre. Axel är ondskan själv. .

Under alla år kämpar Emma med att överleva den grymhet hon lever i. Hon förstår fortfarande inte hur hennes pappa kunde göra så här, och Alfred har hon aldrig kunna glömma.

Historien växlar mellan när hon var ung och när hon blivit äldre.
Det är en mörk berättelse och Emmas öde griper verkligen tag i mig. Ett så tragiskt liv på grund av pappans oväntade beslut.
Tyvärr tror jag detta var vanligare än vi kanske tror på denna tiden, då världen var väldigt mansdominerat och kvinnorna inte var lika mycket värda.

Jag gillade verkligen boken trots grymheter men slutet var oväntat för mig.
Rekommenderar er att läsa den.

&

📚
Recension – I mjölnarens spår– Bokanicka
Har läst den historiska romanen – I mjölnarens spår av Stina Nilsson Bassell.

Den 22 åriga Emma Klasdotter blir bortgift med en dubbelt så gammal man, fast hennes far lovat henne någonting helt annat. 

Svek, lögner, psykisk misshandel, övergrepp och en kvinnosyn som får mig att rysa. Emmas öde berör mig ända in i hjärtat.

Betyg: 4 av 5

Om stina bassell

Födelseort: Västervik Hemort: Norrköping Bakgrund: Journalistlinjen, Bona fhs Bildande & Skrivande, Marieborg fhs Kreativt skrivande (distanskurs) Fortsättningskurs kreativt skrivande Radioproduktion projektår 1 år (radioteater) Fortsättning radioteater 1 år (distanskurs) Manus för film (distanskurs) Familj: sambon Holger, dottern Fedra och katten Majsan Bor i ett rött hus med vita knutar som andas 1918. Ögonfärg: grön Skonummer: 39 Hårfärg: mörkblond, brun, kastanjebrun Favoritfärg: orange Favoritmat: blåbärscheesecake Favoritmusik: jazz, visor, afrikanskt, blues mm Favoritsysselsättning: skriva, sjunga, fika, njuta, plantera, möblera om Favoritplatser: Grekland, Frankrike, Zimbabwe, Sanden, Öland, Gotland, i Norrköping: Röda stan, Djurön, Färgargården Favoriförfattare: PD James, Robyn Young, Catharina Ingelman-Sundberg (hennes historiska romaner), Ildefonso Falcones, Camilla Läckberg mfl Ser gärna: film (från 1800-tal och bra deckare) Njuter av: tystnad, kärlek, familjen och vänner, att skriva (tänka och spekulera), musik Hatar: rasism, orättvisa Jag har medverkat i ”Over Yonder” (en diktsamling), skrivit tre diktböcker: ”Eldens aska", "Vattnets ådra" och ”Luftens sötma", två sagoböcker: ”Sagan om smått och gott” och ”Sagan om häxan Märta - och om trollen och spöket”. Och romanerna ”Andetag” och ”Eko av natt”. ”Idag sitter jag i mitt röda hus i röda stan och skriver röda tankar, ibland blir de blå. Jag skriver för att jag älskar det. Dikter för att de beskriver en känsla, sagovärlden tilltalar mig med sin lite galenhet och klokhet… samtidigt. Och i romanens värld går jag in i Elsa eller Tanja, och smyger in lite av min verklighet, min erfarenhet. Men en stor dos är fantasi. Hur fantastiskt, spännande är det inte att befinna sig i andra världar och låta tangenterna glöda? Och hur viktigt är det inte att belysa vissa ämnen? Det riktigt brinner i mig av längtan och lust över att få ur mig det.” Stina Matilda Aldsjö Smile magazin: ”Hon är en kattokig mamma som lever och bor i Norrköping, Röda stan, med sin sambo och dotter. Hon älskar att skriva och det har funnits där sedan tonåren. Stina är inte som alla andra, hon har tagit sig upp igen efter två hjärnblödningar.”

Ett svar »

  1. Pingback:  Julmarknad på Arbetets museum del 1 | Stina Nilsson Bassell

Lämna en kommentar